Dag 12 (Terug naar) Irkutsk

20 juni 2018 - Irkoetsk, Rusland

Bij dag 10 schreven we over de rit van Irkutsk naar Khuzir. Dat je die eens meegemaakt moet hebben. Vandaag was de terugreis... De heenreis deden we in bijna 7u. De terugreis in 4.25u.... Idee wat dat voor ons betekende in de taxibus? Niet dus, want we hadden ook nog een lekke band! De chauffeur reed als een dolle vanaf het vertrek. Op de heenreis nog met 30-50 km/u over het eiland nu met 80-100 km/u. Stofwolken achter ons, glijdend door bochten, stenen die rondvlogen, wij moesten ons schrap zetten om niet uit de stoel te vallen. Het was bizar en grappig. Evelina lag het eersre kwartier slap van het lachen, Zwaan dacht dat de chauffeur gek was geworden. We overwogen de man op zijn rijgedrag aan te spreken. De russen in de bus leken het niet zo bijzonder te vinden. Dus wachtten we af.We reden een half uur sneller naar de ferry. Daar bleek dat we een lekke band hadden. Peter de Grootste wees de chauffeur daar ook op. Deze gaf aan dat hij het wist. Na de oversteek ging tot onze verbazing het gas er weer vol op. We overwogen hem te laten stoppen toen hij dat uit zichzelf deed bij de lokale bandenboer. Alles was op slot dus weer t gas erop naar een tankstation. Uiteindelijk daar band gewisseld voor een volledig gladde band, maar niet lek. Daarna zonder stop in één ruk door naar Irkutsk. Daar vertelden we de Tiara contactpersoon over onze rit. Wat bleek? Zij vertelde ons dat de reis in ruim 4u normaal is en die van bijna 7u erg lang. ... Ze rijden dus altijd zo!

Afijn, we waren wel mooi op tijd in Irkutsk. Eerst naar het hotel en toen het centrum verkend. Alle 4 vinden we Jekatrinburg de mooiste grote stad die we bezocht hebben. Irkutsk is ook een grote stad maar is minder gemoderniseerd dan Jekatrinburg. In Irkutsk viel ons het grote aantal jonge mensen op straat op. Het is dan ook een studentenstad. Rondlopen in deze steden is eigenlijk niet anders dan in een west Europese stad alleen de taal is anders, het openbaar vervoer minder modern en sommige auto's zijn wel erg gedateerd. Oh ja er rijden veel rechtsgesuurde auto's in Rusland, nog geen idee waarom.

Met het weer hebben we tot nu steeds geluk. Tot nu toe één buitje in Jekatrinburg. Verder veelal zonnig met een temperatuur rond 20 graden. Soms warmer, soms kouder.

We beseffen dat we een bjjzondere reis maken, zo ver van huis. We genieten er dan ook volop van. De hoeveelheid aan indrukken is groot en het reizen is ook vermoeiend. We doen, zeker in de trein, veel korte dutjes overdag.

Morgen 7u naar het station voor de 23u naar Ulan Bataan, hoofdstad van Mongolië.

Typen op een klein scherm in een rijdende trein is lastig, vandaar dat er soms wat foutjes insluipen.