Dag 17 en 18 Van Ulaanbaatar naar Beijing

24 juni 2018 - Beijing, China

Vandaag om 5.45u aan t ontbijt en om 6.30u naar het station, hoezo vakantie? Gisteren kregen we de tickets al van onze gids. Dat leidde tot enige stress. Tot nu toe hadden we steeds 2 vierpersoons coupés en dus 8 plaatsen. Op de nieuwe tickets stonden maar 4 plaatsen. 31u samen in een coupé was niet waar we op zaten te wachten, nog los van de vraag waar we de 4 koffers moesten laten. Onze gids wist er niets van en moest bellen met de organisatie die de tickets had geboekt. Toen bleek dat het tweepersoonscoupés betrof en de tickets wel juist waren.

7u op het station, wachtend op trein 24. Een Mongoolse trein, wit, met toilet/douche per 2 coupés, luxe dus. Maar kleiner dan we zijn gewend met minder ruimte voor de koffers. Waar die eerst op de 2 niet gebruikte bedden lagen, moeten we nu improviseren. Dat lukt uiteraard. Om 7.30u vetrekken we.

We klimmen in rustig tempo naar zo'n 1700m op de gps. En na een paar uur rijden we in de Gobi woestijn, geen zand woestijn, maar dor en vrijwel kaal landschap. Urenlang, urenlang. We zien arenden, antilopen en meer dieren die in dit landschap kunnen leven. Soms zien we water

Om 1840u bereiken we de Mongoolse grens. Controles in de trein, paspoorten worden gecontroleerd en meegenomen. Na geruime tijd krijgen we ze weer terug. Tijdens dit wachten zijn de wc's op slot en mogen we niet naar buiten.

Nadat alles blijkbaar akkoord rijden we verder naar de Chinese grens. Daar zijn we van 2100 tot 0200u! Dat was vooraf bekend. Uitgebreide controles van paspoort, visum en wisselen onderstel van de trein. Er is veel onduidelijkheid wat we wanneer moeten doen, ook bij de provodniks. Uiteindelijk moet iedereen uit de trein met alle baggage voor een check als op een vliegveld inclusief scan van persoon en baggage. Dit alles onder toezicht van heel veel politie en militairen. En camera's, overal hangen ze. ook worden er foto's en films gemaakt. De check is inclusief vingerafdrukken, meer dan voor een paspoort in Nederland. Gelukkig zijn de Chinezen op grote groepen voorbereid en gaat het daardoor relatief snel. Tegen 2230u zijn we door de 3 controles. We mogen naar buiten en daar staan we dan op een stationsplein waar niets te doen is. Na een tijdje naar de vertrekhal. Weer door de scanners... Peter de Grootste's bagage geeft reden tot zorg blijkbaar. Een bus scheerschuim en een schaar worden gevonden. Er worden foto's van deze zaken gemaakt en een kopie van het paspoort, daarna is het akkoord en mag ook hij verder. Na uren hangen en wachten mogen we rond 0030u weer naar de trein. Evelina en Peter de Grootste gaan direct tukken, Zwaan en Peter de Grote wachten het vertrek af. Om 0200u gaan we verder. Beijing here we come.

1. Roland en Regina:
    24 juni 2018
    Goedemorgen Peter en Evalina,
    Het is HEEL mooi om het allemaal te lezen en te zien,,zo onwerkelijk dat er aan de andere kant van de wereld dit allemaal afspeelt en te zien is.Wat een ervaringen, ik hoop dat jullie het allemaal goed kunnen verwerken!!Het is in Odoorn 15 graden en een beetje miezerweer dus geniet van jullie trip ha ha.