Dag 16 Ulaanbaatar

22 juni 2018 - Beijing, China

Vandaag excursiedag in de hoofdstad van Mongolië. Van de 3 miljoen inwoners in dit land woont 1/3e tot 1/2e deel (verschillende versies gehoord en gelezen) in deze stad die in de laatste 25 jaar enorm is gegroeid.

Excursies dus. En een gids. Zij plus chauffeur zijn met ons vanaf de aankomst in Ulanbataar. De relatie met onze gids verloopt moeizaam. Haar beperkte kennis van het Engels is daarvoor de belangrijkste reden. Verder is afwijken van het vaste programma voor haar wel een dingetje. Dit leidt regelmatig tot onbegrip en ook irritatie aan in ieder geval onze kant. De chauffeur is van het type sumo worstelaar. Hem spreken wij niet. Hij doet stoïcijns zijn werk en laat zich niet gek maken in het drukke stadsverkeer.

Na het ontbijt in het Gerskamp eerst naar ons hotel in Ulanbaatar, tocht van een uurtje. We slapen op de 9e verdieping. Da's nog wel aardig om te weten. In Rusland en Mongolië is tot nu toe de begane grond de 1e verdieping, in Nederland tellen we die veelal niet mee.

Vanuit het hotel in het drukke verkeer per auto eerst naar het Gandan klooster. Daarna het nationaal museum over de geschiedenis van Mongolië. Daarna lunch in een "all you can eat formule" zaak. Heerlijk gegeten. Na de lunch besluiten Peter de Grote en Zwaan zelf terug te lopen naar het hotel. Dit leidt tot bijna paniek bij de gids, angst of ze niet verdwalen of beroofd worden. Voor jullie beeld: nog niet één keer hebben wij ons onveilig gevoelt en het centrum is compact en dus loopafstanden.

Peter de Grootste en Evelina plus Judith en Ton (die in Mongolië hetzelfde programma als ons volgen) gaan na de lunch naar het grote centrale plein van Ulaanbaatar. Daarna nog een ruim een uur durende show van klassieke Mongoolse dans en zang plus acrobatiek.

Na de show gaan zij boodschappen doen. De koffie stop op weg naar de supermarkt duurt echter langer dan gehoopt. Reden? Geen geld en bestelling al klaar. Pinnen lukt met beide bankpassen niet, de credit cards en dollars liggen in het hotel, Peter op pad, de pinautomaat tegenover de koffiezaak (en aan de andere kant van een megadrukke weg) is leeg, de geldautomaat in een overdekt winkelcentrum staat op de 5e verdieping (zie hiervoor, dus niet de 6e zoals Peter denkt). Afijn, een half uur later dan toch cash gevonden. Terug naar Evelina die in de erg warme koffiezaak braaf zit te wachten. Weer een belevenis erbij. En zweet ook want het is 29 graden.

Oh ja dit nog. Bij de oversteek van de drukke weg horen wachtende mensen muziek. Tot onze verbazing horen wij daar Jingle bells...

Peter de Grootste en Zwaan deden hun eigen toer deze middag en inkopen.

Na douchen lekker tukken.

Van de excursiedag hebben we geleerd dat we niet teveel op een dag moeten doen. De vermoeidheid slaat toe. Door warme, indrukken, veel wandelen en zeker de hoeveelheid trappen. Dit is ook iets wat we terug gaan geven aan de reisorganisatie. Vroeg opstaan, lange dagen en zeker met een gids die dat niet aanvoelt.
Uiteindelijk zijn we erg tevreden over de organisatie en activiteiten....

Morgen vroeg op. Breakfast at 5.45 voor vetrek naar Beijing!
😎

1. Maga:
    22 juni 2018
    Hoi allemaal...... Komen jullie zomaar in de muzikale kerstsfeer. 🙃Nu hopelijk goed uitrusten voor de reis naar Beijing!