Dag 19 en 20 Beijing

24 juni 2018 - Peking, China

De eerste foto's vanuit Beijing hadden we al met jullie gedeeld. Nu nog wat toelichting bij onze ervaringen hier. In een aantal woorden: verzengend heet (35 graden of meer), gigantisch groot, druk in alles, nauwelijks west europese mensen (men wil regelmatig met ons, vooral met Zwaan en Peter de Grote, op de foto), heel veel controles/toezicht dmv politie, militaire politie, security en heeeeeel veeeeel camera's, rochelende en spugende en luidruchtige Chinezen en een erg schone stad vwb vuil op straat. Verder waanzinnig mooie en indrukwekkende geschiedenis in erg goede staat.

De eerste avond hier gegeten in één van de hotel restaurants. Geen succes qua ambiance, bediening maar vooral verkeerde keuzes door ons zelf.... Oh ja betalen met cards kon niet. Dollars wisselen in automaat tegen commissie per biljet, dus mee gestopt. Te weinig Chinees geld. Grrrr. Onze Engelse buurvrouw had hetzelfde probleem. Uiteindelijk betaald bij de receptie van het hotel.

Dag 19 samen naar de Verboden Stad. Was spannend want vooraf hadden we ervoor gekozen in Beijing zelf onze uitstapjes te regelen. Goede en eenduidige informatie is dan van belang. Helaas is deze niet eenduidig. Vaak niet zelfs. Tickets zogenaamd alleen via internet. Of toch bij kassa ter plekke? Afijn, wij met taxi er naartoe, kost minder dan 4 euro voor rit van 20 minuten. Na uitzoeken waar we waren uitgezet uiteindelijk de imposante ingang gevonden van de Verboden Stad. En het was DRUK. Ons was verteld dat het rustig was... Wij vragen ons dan ook af hoe druk druk is voor Chinezen 😕. Tickets konden we op deze rustige dag gewoon bij de kassa kopen, er was geen wachtrij! Op drukke dagen denken wij dat dit niet mogelijk is omdat men het aantal bezoekers maximaliseert om veiligheidsredenen. Het was prachtig en indrukwekkend, groots en in uitstekende staat van onderhoud. Zie de foto's. Het was zo warm dat we liters vocht dronken zonder naar het toilet te hoeven gaan, alles werd omgezet in zweet 😉

Daarna naar het centrum van de macht, het Tianmen plein met het Chinese parlementsgebouw en mausoleum van Mao. Dit plein is mega groot en er staan geen bomen. Lekker bij 37 graden...

Vermoeid maar voldaan per taxi terug naar het hotel. Die avond om de hoek heerlijk gegeten. Grote porties! Geen idee waar Chinezen al dit eten laten en zij niet dikker zijn. Zelfs Peter de Grote kreeg zijn bord niet leeg. Die avond vermoeid maar voldaan gaan slapen.

Vandaag zijn Peter de Grootste en Evelina gaan shoppen. Best pittig als blijkt dat 200m volgens de schaal van de kaart 2000m blijkt te zijn... pffff en bedankt. Voor de kinderen leuke cadeautjes gekocht.
Peter de Grote en Zwaan zijn naar het zomerpaleis van de keizerin gegaan. Daar hebben ze oa een romantische boottocht gemaakt.

Vanavond weer lekker gegeten.

Morgen naar de Chinese muur.

1. Maga:
    24 juni 2018
    Hoi allemaal...... Bedankt voor weer mooie verhalen en foto's! Jullie hebben weer veel gereisd mee gemaakt en vooral gezien! ☺️Voor morgen wens ik jullie nog een geweldige dag in Beijing maar voor nu een goede nachtrust.
  2. Dieta:
    25 juni 2018
    Nog veel plezier op de laatste dagen van jullie bijzondere reis!
    Alvast een goede terugreis gewenst!
  3. Marise Heegen-Maatje:
    25 juni 2018
    De foto's zijn nu al prachtig! Ik kan niet wachten om jullie en de foto's in het echt te zien!
    Goede terugreis gewenst morgen!
  4. Maga:
    25 juni 2018
    Hoi allemaal..... Goede terugreis morgen!!!