Dag 6 Jekatrinburg en vertrek naar Irkutsk

13 juni 2018 - Jekaterinenburg, Rusland

Dag 5 bestond uit 3 delen. Bezoek aan de grens tussen Europa en Azië. Daarna aan de plek waar de lichamen van de laatste tsaar en zijn familie waren verborgen nadat ze waren vermoord. Ten slotte vertrek per trein naar Irkutsk.

Op excursie dus, 5 uur met vertrek om 10u. Wederom met gids Olga en nu ook nog met chauffeur erbij. Olga blijkt docente Engels te zijn en het gids werk erbij te dien voor extra verdiensten plus contact met mensen van buiten Rusland.

De grens tussen beide continenten is gemarkeerd met een kunstwerk langs de autoweg tussen Jekatrinburg en Moskou. Het is vooral een leuke plek voor toeristen die allemaal daar op de foto gaan. Wij dus ook. Olga heeft voor dit memorabele moment champagne geregeld. Proostend op de foto dus. Tot onze verbazing krijgen we ook nog een officiële oorkonde.

Daarna door naar de plek waar de lichamen van tsaar Nicolas II en zijn families in een mijn zijn gedumpt nadat ze vermoord waren in Jekatrinburg. Doordat de tsaar door de kerk heilig is verklaard is er op de plek waar de lichamen waren verborgen nu een gedenkplaats gemaakt. Deze bestaat uit 7 kerken, een kerk ter nagedachtenus voor ieder Romanov gezinslid. De plek is interessant vanwege de geschiedenis. Jaarlijks komen er op 17 juni duizenden mensen naar deze plek, om de dag van de moord op de tsaar in 1917 te herdenken. Het is een mooie plek met mooie gebouwen. Vrouwen moeten hoofdhaar en benen bedekken voordat ze het terrein mogen betreden. Dit geldt overigens voor alle Russisch orthodoxe kerken. Als je deze excursie overweegt, je kunt hier in circa 1,5u alles zien. De gebouwen zijn van circa 2000 dus is het allemaal relatief nieuw. Peter de Grote kreeg van Zwaan nog een prachtig Icoon alvast voor zijn verjaardag op 12 juni. De verkopers vonden het maar lastig om de juiste prijs te bepalen. Na veel overleg en een telefoontje waren ze eruit. Het eindbedrag was lager dan eerst werd gezegd. Leuk is nog om te weten dat de verkoopsters ouderwets gekleed waren en een hoofddoek droegen met als schoeisel pantoffels (de ene) en hippe sneakers (de andere).

Vervolgens naar de vlakbij gelegen plek mijn waar de lichamen zijn gevonden. Daar is alleen nog een kruis en een gedenkplek. De mijn zelf is er niet meer.

Beide locaties liggen in het bos op zo'n 30 min vanaf ons hotel.

Na deze excursie zijn we afgezet bij het restaurant waar we de dag ervoor heerlijk en goedkoop hadden gegeten. Olga ging op onze uitnodiging in en at met ons mee.

De periode van 1630 tot 2050u moesten we zelf iets voor verzinnen. We gingen naar het grootste warenhuis van Rusland dat vrijwel naast ons hotel ligt. Deze is echt groot! Evelina en Peter de Grootste kochten nog een cadeau voor Peter de Grote. Dit cadeau krijgt hij op zijn verjaardag.

Om 2050u verscheen tot onze verrassing Olga (verwacht) en Turbo Constantin (niet verwacht) om ons naar het station te brengen. Na afscheid van Olga op pad gegaan en keurig op tijd in de trein. Om 2150 vertrokken we voor het langste deel van de treinreis, 3375km in 58uur. Door meerdere lange stops ligt de gemiddelde snelheid laag.

Met ons gaat het goed. Wel vermoeid door het vele wandelen en indrukken verwerken. We eten uitstekend, maar toch waren onze magen wat onrustig. Geen noodstops nodig geweest gelukkig en het voelt al weer beter.

Over contoles in Rusland Olga vertelde dat er nu heel veel extra wordt gecontroleerd vanwege het WK voetbal. Ook hoorden wij dat 2 dagen voor iedere excursie die wij doen zij dit ergens moeten melden zodat de overheid weet wie waar naartoe gaat. Onze excursie taxi moest ook stoppen. Controle door politie en militairen. Paspoortcontole en allerlei andere papieren. Na 10 min mochten we weer verder met mededeling van de politieman dat de organisatie ons te laat had aangemeld (die ochtend pas ) en een soort van excuses voor extra controle vanwege WK. Toch wel een belevenisje.