Dag 3 en 4 van Moskou naar Jekatrinburg

9 juni 2018 - Yekaterinburg, Rusland

Vandaag begon de treinreis dan echt. Van Moskou naar Jekatrinburg. Een afstand van 1818 treinkilometer, 29u en 27 min. De gemiddelde snelheid ligt rond de 60 km/uur.

Dimitri haalde ons keurig op tijd op en bracht ons naar het Jaroslavl station. Na enige uitleg over hoe eea gaat was het wachten tot we naar de trein konden. Om 1315u was het zover. We hadden bij het reserveren bewust voor wat meer privacy en dus 2 slaapcoupés gekozen. De extra ruimte was makkelijk om de koffers weg te leggen. Na het inrichten van onze coupe op het perron nog wat laatste foto's gemaakt voordat om 1050u de trein voor het eerst in beweging kwam.

De tijd tussen 2 stops variëren van 2 tot 30 minuten. Bij de wat langere stops is er op het station eten en drinken te koop.

Een aantal zaken viel ons op in en vanuit de trein.

Ten eerste dat de 2 vrouwelijke provodniks (dames die verantwoordelijk zijn voor het wel en wee in onze wagon en tevens conducteur zijn) de zaken netjes op orde houden. Ondanks de taalbarrière snappen we elkaar meestal.

Eten in de restauratiewagon is een belevenis op zich. Zwaan en Evelina hadden geïnformeerd of er plek voor ons was op een bepaald tijdstip. Geen probleem. Na bestelling zou het 3 kwartier duren voor het eten klaar was. Aangekomen bleek dat er nog slechts 1 gezin zat te eten. Dat geeft een mens te denken... Besteld. Na 50 min kreeg Peter zijn eten...en wik nog niet. Ook was er niets waaruit bleek dat het er aan dat te komen. Na 20 min volgde maaltijd 2 en na weer 20 min maaltijd 3. Evelina at uiteindelijk ruim een uur nadat Peter zijn maaltijd had gekregen! De kookcapaciteit is dus beperkt. Kwalitatief was het voldoende. Wij vermoeden dat de prijs voor veel Russen een drempel is om in de restauratiewagon te eten. Voor eten plus drinken betaalden wij 2750 roebel, circa 36 euro totaal.

Het landschap tussen Moskou en de Oeral bestaat vrijwel alleen uit bomen, bomen. Heel veel bomen. Zo'n 1500 km lang. Het spoor slingert zich door bossen. Pas vanaf Kungur op 1538 km van Moskou verandert het landschap. Dan begint het Oeralgebergte. Onze gps meter gaf maximaal 425 m aan. Na Kungur zijn er vaker open ruimtes waar we verder kunnen kijken.

Slapen in de trein is een uitdaging voor minder vaste slaper Peter de Grootste (Peter T). Evelina, Peter de Grote (Peter Heegen) en Zwaan sliepen redelijk tot goed.

Naarmate de tijd verstrijkt vervaagt het besef van tijd. Dat komt ook omdat het vroeg licht is en er in de trein altijd actie is. Moskou is 1u later en Jekatrinburg 3u later dan in Nederland.

Wij zijn de enige vakantiegangers in onze wagon. Ook in de rest van de trein zitten volgens ons nauwelijks vakantiegangers. Met een paar Russen is soms wat contact. Deze jonge heren snappen er niks van dat wij naar Ulan Batar gaan. Ze zijn bescheiden maar verklaren ons eigenlijk voor gek. Wat is daar te zien?

Om 2215u lokale tijd zijn we aangekomen in Jekatrinburg. We worden opgehaald door Constatin. Zooooo die heeft haast! We hoeven nog net niet te rennen met de koffers... Bij het uitrijden van de parkeerplaats blijkt dat we toch niet snel genoeg waren, want Constatin moet alsnog betalen voor parkeren. In 10 min zijn we in ons hotel. Werkelijk mooi en luxe. Peter de Grootste en Evelina gaan tukken. Peter de Grote en Zwaan nog even naar buiten.

In Rusland is veel controle door politie en beveiliging. Bij stations en ook grote winkelcentra moeten tassen door scanners; niet overal. Ook op staat is er re regelmatig politie zichtbaar aanwezig.

1. Marise Heegen-Maatje:
    9 juni 2018
    Leuk om jullie avontuur mee te beleven, ik ben wel benieuwd hoe de wagon eruit ziet van binnen?